Container Icon

Suka Pelangi Saya?

..:: hAdiAh bUatmU ::..

~ sns cerita tentang ~
Salam alaik..

Menjelang musim peperiksaaan ni, rata-rata di ambang keSTRESSan yang melampau.Mungkin musim peperiksaan tu poin sampingan kalian mahupun masalah utama buat diri tapi secara logiknya ia kan rutin semester untuk semua pelajar dan sangat kesianlah jika setiap kali peperiksaan kalian begini. Kenapa saya taip begitu, melihat status-status di FB yang bermacam-macam bunyi [macam boleh dengar je kan]. Ada yang sampai caci maki dengan penuh carut-marut, ada yang beremosi melampau tak kurang juga ayat-ayat seperti orang sakit mental. Em, apa nak dikata, i used to feel the same before cuma saya lebih suka simpan dan luahkan di dunia blog ataupun kongsi bersama insan yang saya rasa dapat membantu.Bukan semua masalah kita mampu tanggung di dalam hati secara solo malah kadang kala kita perlu pikul secara ber'jemaah' dengan insan yang prihatin+sabar+mampu membantu serta boleh dipercayai untuk menolong kita dalam menyelesaikan masalah tersebut.Maka, pilihlah insan itu jika anda rasa mereka bisa berbuat demikian.
Pada dasarnya, kerapuhan hati+tekanan=kurang keyakinan diri.Saya pon selalu juga berperasaan gini, lihat je la entry-entry sebelum ni yang banyak 'down-to-earth(-ve)' sebab saya juga manusia biasa seperti kamu-kamu semua.So, marilah kita sama ingat-mengingati sesama kita ya.Saya tak sanggup melihat kawan-kawan saya jadi lemah jadi saya nak kongsi sedikit ilmu buat kamu semua.

Pengertian Keyakinan
Keyakinan ialah kepercayaan yang tidak berbelah bagi. Keyakinan diri pula ialah kepercayaan bahawa dirinya boleh mengendalikan kehidupannya dengan baik serta segala cabaran yang dihadapi dengan jayanya.

Kepentingan Membina Keyakinan Diri
Kebolehan anda mengatasi segala halangan dalam hidup untuk mencapai kejayaan, banyak dipengaruhi oleh keyakinan diri anda. Ini bermakna lebih yakin anda pada diri anda serta masa hadapan anda, lebih terbukalah kejayaan untuk anda.
Jenis-Jenis Keyakinan
Pada hemat saya, terdapat 4 jenis keyakinan utama yang perlu kita miliki:
  • Keyakinan diri terhadap Tuhan dan KeesaanNya
  • Keyakinan terhadap diri sendiri
  • Keyakinan diri sendiri terhadap orang lain
  • Keyakinan orang lain terhadap diri sendiri
Punca-Punca Utama Ketidakyakinan Diri
  • Kurang pengetahuan, pengalaman dan pendedahan
  • Tidak mempunyai matlamat yang jelas dalam hidup
  • Tidak mempunyai prinsip hidup yang mantap
  • Kurang kemahiran dan persediaan
  • Suka bergaul dengan orang-orang yang berfikiran negatif atau dilahirkan di kalangan orang-orang yang pesimis
  • Kemiskinan (Idea & Sains Kejayaan Hidup)
  • Berpenyakit kronik atau badan kerap kurang cergas / sihat
Petanda-Petanda Orang yang Kurang Keyakinan Diri
· Kurang senyum
· Risau dan kelihatan risau
· Gugup dan kelihatan gugup
· Kurang berinteraksi
· Malas bekerja atau berusaha
· Bersikap meminta-minta
· Mudah putus asa
· Suka gossip dan mengumpat
· Defensif dan pemarah

*kredit

Lagu ni saya tujukan khas buat kalian yang sedang berduka,berperasaan yang berbolak balik.Lagu ni salah satunya yang buat saya kelihatan 'tabah' dan 'sabar' zahirnya. Kali ke-2 saya post lagu ni.Dan lagu ni jugalah lagu permintaan saya di IKIMfm setiap kali saya buat panggilan ;p
* Lirik

Nota : Saya nak mengucapkan SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN buat semua kawan-kawan terutamanya Ana, Annas, K.Lina, Arina, Nad dan mereka-mereka yang membaca blog ni secara senyap dan sembunyi tanpa meninggalkan jejak. Juga saya mendoakan kalian tenang dan terus tabah harungi pelbagai dugaan yang kalian hadapi.Jangan jemu berusaha dan bertawakallah kepadaNYA.

Nota 2 : Terima kasih sangat-sangat buat mereka yang membaca blog ini walaupun tanpa jejak yang kamu tinggalkan.Moga Allah merahmati kamu dan mendapat manfaat walaupun tak seberapa.Saya juga menjadi 'silent reader' sejak akhir-akhir ni...

P/s : senyum comel di hati.....kerana gambar Fb tu. Ucu sayang kamu!!


Jantung Buatmu : Saya seringkali mahu menjadi teman yang terbaik buat sahabat-sahabat saya, tapi kadang kala saya TIDAK MEMBERI MAKNA dan SIGNIFIKAN buat kamu.Bukan dalam semua permasalahan kalian, saya diperlukan. Moga saya tidak tergolong dalam ciri-ciri insan yang mendapat gelaran 'MELUAT' , 'MENYAMPAH' dan 'kurang selesa' di hati teman-teman semua. Jangan berkecil hati jika saya tiada bila kamu dalam musibah kerana saya sentiasa ada di sisi kamu ! =)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

lynodehearty said...

thanks ct..luv u..
suka en3 ni..
and jantung buat mu..hihi~

SNS said...

sama-sama kak =)... kuatkan hati ya..
moga temui apa yang dihajati

Anonymous said...

aiseh terharu nye sy ade dedication khas kat sini. ehehe. time kasih ye Kak Wana. doa yg same buat akak. smoge di kurniakan sgl hajat yang akak mahu kan. juge smoge berjaye dlm ape jua yang akak ceburi. amin. oh lupe lagi satu doa. smoge cepat kawen. ehehehe. =D

SNS said...

Arina : Akak ameen kan juga doa Arina cuma yang terakhir lewat-lewatkan sket pon takpa.hehe

zBz said...

thanks laling..
hatiku tersenyum gembira..
kte masih punyai sahabat yg setia berada di sisi apabila ramai kawan yang sedang menikam dr belakang..

SNS said...

laling : i heart u so much .. Jarak itu sangat kejam memisahkan kita tapi hati kita dekatkan.
Jangan sedih2 tau nanti kita pon sedih

kawan di plurk :) said...

singgah sekejap. hehe.

Jangan berkecil hati jika saya tiada bila kamu dalam musibah kerana saya sentiasa ada di sisi kamu ! =) <-- ayat ni menyejukkan hati.. :)

SNS said...

kawan di plurk : siapakah gerangan ini..em, saya harap ia juga menyejukan hati orang-orang yang berada di hati saya.