Container Icon

Suka Pelangi Saya?

terakhir 2009

~ sns cerita tentang ~
Assalamualaikum wbt..

Terangnya siang jasa si mentari
Indahnya malam bersuluhkan bulan

Bersinarnya malam hadiah sang bintang
Cuma,
Siang tu kadang kala ditangisi dengan hujan
Malam ditutupi dek malapnya awan
Pudarnya bintang bagai merajuk lagaknya
Aku,

Itulah aku..
Suka duka tangis tawa
Temanku,rakanku,sahabat dan peneman buatku

2009

Labuhnya tiraimu dengan penuh sedih dan sayu

Tak bersyukurkah aku?
Andai hati itu bisa menangis
Hanya KAU yang tahu seksanya
Andai jiwa itu bisa menjerit

Hanya KAU tempatku pohon syifa'nya
Allah ya Allah Jika itu rencanaMU
Ku tunduk kaku dan malu Pasrahku, redhaku,
Kau ikhlaskanlah aku.

Biarlah jantungku berdengup
Atas rasa hamba dan hina di hadapanMU..

Maaf, barangkali penutup tirai 2009 saya penuh kehambaran,kecelaruan,kesedihan dan kepincangan bolakan hati yang sangat mengelirukan. Saya ringkaskan saja segala pencapaian tahunan..

Januari : Hati yang mula terpaut pada bumi Kemaman, penuh pahit dan manis berpraktikal di Hospital Kemaman dan berlangsungnya Majlis Konvokasi abang saya yang tersayang di Pahang dan percutian mini keluarga di Terengganu dan Pahang. Alhamdulillah...

Feb : Selamat Ulangtahun ke 21 saya (potong kek di hari terakhir praktikal di Hospital Kemaman). Peperiksaan getir untuk subjek praktikal major [Neuro dan Paeds] serta cuti sem yang singkat sebelum bermulanya sem 8 (sem terakhir).

Mac : Kak La pulang 5hari ke Malaysia, dinner family dan detik-detik bersama rakan-rakan di kolej sebelum kami dicampak ke serata Malaysia untuk posting terakhir.Alhamdulillah, gegerl group kami ke Genting+scatting+boling setelah hampir 3tahun kami rancang.Malah, banyak keluar makan dan menonton wayang.em..Saya rindu mereka sangat-sangat.Selamat menjalankan tugas rakan-rakan! Pesakit itu [a]m[a]n[a]h.

April : Final posting dan Album Nasyeed Indie. Yups, i loved this month although i've been through a quite tough daily routine. Played with my emotion (patients) and till now i do really miss them so much.The kids really made me happy but their history and background...Arghhh, no humanity! Moga semuanya dalam keadaan baik walaupun mereka telah jauh dari mataku.

May & Jun : Hari-hari posting yang biasa bersama mini thesis, hati yang penuh bergocak untuk final exam. Abah patah tangan!

Julai : kepulangan K.la dan final exam dan tidur di Hosp Serdang (K.Mila's miscarriage)


Ogos : Alhamdulillah, high mark practical exam at Hosp Klang. but theory?? arghh...


September : 1st raya dalam hidup dapat bergambar penuh bersama-sama keluarga.Terima kasih Allah.Kepulangan kembali K.La ke Saudi

Oktober & November : Persiapan konvo! dan alhamdulillah, saya secara rasminya seorang FISIOTERAPI =).

Disember : Hati berbolak balik, saya masih menganggur!Ya, saya tak pergi pon mencari macam mana nak dapat kerja kan? Spa? Tunggu je la ye.


Keseluruhan : Tahun ni paling banyak saya ke hospital bukan kerana posting tapi kerana urusan abah. Saya secara fizikalnya, mungkin penuh senyuman di bibir tapi hati saya? Saya dan DIA lebih mengerti.


Nota 1 : Pasti ada yang tertanya-tanya tentang abah saya, jawapannya 5.1.2010 abah masuk hospital kembali buat kali ke 5.Moga segalanya berakhir dengan selamat dan tenang. Ada banyak kisahnya, tapi hati marah saya sangat-sangat menjauhkan jari untuk berlari-lari dan bercerita.Tapi, insyaAllah saya akan ungkai sedikit peristiwa-peristiwa yang membuatkan saya benci orang-orang yang acuh tak acuh di hospital tu (marah+bengang+kecewa).

Nota 2 : Januari 2010, fungsi akal yang sihat dan istikarah yang sepenuhnya meminta bantuan Allah.Moga pilihan yang dibuat dimakbulkan dan moga Allah mendengar rintihan hati kecil hamba yang dhaif dan alpa ni.

P/S : Jangan cemari tirai tahun baru dengan 'BAYI-BAYI' baru yang bakal dihumban ke tong sampah 9 bulan akan datang

Jantung Hatiku : " Wahai Allah Tuhan yang maha membolak-balikkan hati, Kau tetapkanlah hati kami atas agama-Mu, ketaatan pada-Mu dan jihad di atas jalan-Mu " Bukanku tak terdaya dengan dugaanMu ya Allah, cuma rapuh dan goyahnya hati kadang kala tak bisa buat aku tanggung. Kau kuatkan hatiku ya Allah..

..:: sElAmAt tAhUn bAru 2010 ::..
Makin berinjak ke tahun baru,
makin perlu tambah iman di hati..

Moga tirai 2010 menjadi lebih baik dan positif.


Azam saya ? saya KIV untuk diri saya sendiri...em

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

aNa_mE said...

nice post.. =) suka dgn puisi@susun ayat yg sgt rapi itu..

Semoga tahun baru 2010 lbh baik rencananya berbanding 2009..insyaALLAH~

SNS said...

thanks laling...
2010 : mau ketemu kamooooo!!! mau sangat-sangat...
Doa yang baik-baik juga buat kamu