Container Icon

Suka Pelangi Saya?

kek keju mimpiku

~ sns cerita tentang ~
Assalamu'alaikum wbt

Baru-baru ni saya termimpi dapat resepi kek keju (cheese cake). Sebetulnya, beberapa hari sebelumnya saya ke rumah K.Nab dan Dr.Burhan dan antara menunya kek keju :). Saya kan suka makan :P. Tapi sememangnya sedap sangat kek tu. Dan hari ni, sempatlah saya mencuba-cuba resepi mimpi saya :). Alhamdulillah, kadang-kadang mimpi tu menarik jugak kan? Saya paling tak suka bermimpi dan amat jarang mimpi.

Jadi, saya nak kongsi resepi kek keju saya yang bernama 'Kek Keju Mimpiku'. Sukatan dan bahan-bahannya saya google saja. Dan paling penting setiap menu-menu saya sangat jimat masa dan tak perlu banyak bahan :). Mudah, cepat tapi lazaticious. Simplicious dan yummilicios-lah! Tak tipu, cubalah. 40min je dah boleh membakar.

Kek Keju Mimpiku

Bahan-bahan
Kamera tu untuk klik klik gambar :P
  • 1 bungkus biskut digestive (Mc Vites) atau biskut Marie
  • 600 g Keju Philadelphia
  • 2 sudu besar mentega
  • 3 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 2 sudu besar tepung
  • 1 1/2 sudu kecil esen vanila
  • 1/4 sudu kecil extrak badam
Cara-cara
Lapisan bawah (biskut)
Kisar biskut (kalau tak nak tebal di bahagian bawahnya, guna separuh saja).
Kemudian campurkan mentega dan cairkan mentega dalam 20 saat.
Gaul dan agak-agak boleh kepal dan tidak hancur. Tekan ke dalam bekas pembakar. Simpan di dalam peti ais hingga siap krim keju.Pastikan dibalut untuk elak bau-bau di dalam peti ais melekat bersama.
Lapisan atas (keju)

Pukul keju hingga menjadi krim.
Masukkan gula dan pukul hingga sebati
Diikuti tepung dan pukul hingga sebati
Masukkan telur 1 per 1. Anggaran selang 30saat untuk 1 telur
Kemudian, esen vanila dan almond extract dan pukul hingga sebati
Tuang bancuhan ke dalam bekas pembakar yang disimpan dalam peti ais tadi.
Sedia untuk membakar. Gunakan kaedah 'waterbath'. Pastikan balut bekas pembakar dengan aluminium foil seperti dalam gambar.
Teknik 'waterbath' : Letakkan bekas adunan ke dalam bekas yang lebih besar saiznya dan tuangkan air panas ke dalamnya lebih kurang suku bekas.
Bakar dalam suhu 145*C selama 55min.
Selepas 55min, keluarkan bekas adunan dari takungan air dan padamkan ketuhar dan biarkan kek di dalam ketuhar selama 30min. (untuk mengelakan rekahan berlaku
Usai dari ketuhar, sejukkan dan masukkan ke dalam peti ais dan sedia di makan selepas 3jam atau selepas sehari. Makan sejuk-sejuk sangat sedap. Oh lazaynya :)
Selamat mencuba!!!

Saya tak pandai memasak, tapi saya suka memasak dan mencuba sebab kehalal-an dan kebersihannya terjamin. CinderWana kata : laluan ke hati suami adalah melalui perutnya, suami yang terjaga makan minumnya, hatinya tertumpah pada tangan orang yang menyuapnya bukan pada wang atau duitnya! Memasak ni praktikal, cuba dan buat. Dan resepi-resepi saya memang mudah dan sesuai untuk golongan yang bekerjaya tapi tetap mahu menyediakan hidangan untuk keluarga.

Nota : Habislah diet macam ni.... Makin tak comellah bila balik Malaysia nanti. Adei -_-"

Jantung hatiku : terasa ada sesuatu istimewalah Jun tahun ni...(apakah?)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Sarah Azizul said...

oh..saya nak buat kek ni lah.. dah lama tak buat kek. MMMM, mesti sedap macam cik wana buat! harapnya. chaiyok2!