Container Icon

Suka Pelangi Saya?

anti - depressant bukan ubat semata-mata

~ sns cerita tentang ~
Assalamua'laikum wbt

Ramadhan 14 : Hampir separuh Ramadhan telah berlalu. TT____TT. Banyak sungguh lalai dan alpa tapi Engkau Ya Rahman Ya Rahim belum pernah sekalipun lupakan hambaMu. TT____TT.

Salah seorang sahabat baik saya pernah kata pada saya 'kamu ni ubat anti-depressant, sangat ketagih dengan status kamu' (baca : status di FB). Itu mungkin sekilas pertolongan atau dalam erti kata lain bantuan tanpa diminta dan secara natural saja. Kadang kala kita tak tahu yang sebenarnya dalam diam kita boleh dan mampu membantu orang lain. Manusia itu paling sempurna ciptaanNYA, pelbagai ragam cara dan rasa. Memang, selalu kita terfikir untuk menjadi yang terbaik untuk teman-teman kita tapi sedarkah kita, dalam kadang kala itu sebenarnya KITA LANGSUNG TAK DIPERLUKAN dan TIDAK MEMBERI APA-APA KESAN serta MAKNA buat mereka. Ingatlah, bukan semua konteks masalah mereka, kehadiran kita diperlukan.Jalan yang termudah, titipkan doa buat mereka dan biar mereka tak tahu tetapi ALLAH MAHA TAHU apa yang di hati.Jalan menuju ke ALLAH terlalu luas!
Benar, ada manusia hidup dengan 'instinct' atau naluri. Ada kala kita boleh 'merasai' kesedihan teman rapat kita walaupun tanpa dia membuka bicara melontarkan kata. Jangan mudah melatah dan bersangka buruk jika sedikit perubahan berlaku dalam sesebuah silaturrahim kerana dia juga perlukan masa untuk muhasabah diri atas musibah yang menimpa. Biarlah dia yang meluahkannya dahulu dan andai bisa memberi bantuan, ikhlas dan bantulah sedaya mungkin tetapi bukan semuanya memerlukan bantuan material tapi kebanyakan lebih kepada spiritual atau rohani serta semangat untuk terus yakin dengan ALLAH.

Buat teman-teman, terima kasih memberi serta meletakkan diri ini antara sahabat kalian untuk berkongsi suka duka bersama sebagai pemanis dan warna warni kehidupan. Maaf kiranya belum mampu memberi apa yang diharapkan kerana saya sendiri kadang kala tak tahu apa yang harus dilakukan. Cuma, marilah berpegang pada janji DIA dan jangan lekas mengeluh dan curiga dengan ujian yang menimpa. Husnuzzonlah ya! Jangan bertanya mengapa, tapi singkaplah hikmat dibalik semuanya.

1) Kenapa aku diuji?
- "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan 'kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji lagi?' Dan sesungguhnya, kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang-orang yang benar dan Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " ( Al-Ankabut : 2-3 )

2) Mengapa aku tidak mendapat apa yang aku inginkan?
- " Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. " ( Al-Baqarah : 216 )

3) Kenapa ujian seberat ini?
- Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. " ( Al-Baqarah : 286 )

4) Rasa kecewa
- " Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman. " (Ali Imran : 139 )

5) Bagaiamana aku harus menghadapinya?
- " Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia dan bertaqwa kepada Allah supaya kamu beruntung. " (Ali Imran : 200)

6) Apa yang kau dapat dari semua ini?
- " Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan Syurga untuk mereka." ( Al- BAqarah : 45 )

7) Kepada siapa aku berharap?
- " Cukuplah Allah bagiku tiada Tuhan selain DIA, kepadaNYA aku bertawakkal dan DIA adalah Tuhan yang memiliki Arsy yang Agung. " ( At-Taubah : 129 )

8) Aku tak dapat bertahan lagi
- " Janganlah kamu berputus asa dari Rahmat Allah kerana sesungguhnya tiada berputus asa dari Rahmat Allah melainkan orang kafir. " ( Yusuf : 87 )

Belajar erti redha, sejujur bibir melafaz kata redha dan setulus hati menerima segalanya. Terlalu banyak telah ALLAH berikan, DIA cuma mengambil sedikit nikmat dari kita yang sememang milik DIA yang dipinjamkan saja untuk kita dan DIA jugalah yang akan memberi nikmat yang lebih baik dari apa yang DIA ambil itu.
__________________________________________________________
Purnama begitu indah malam tadi, segak bergaya tinggi di awan sana. Bagi mereka yang menghargai indanya dia, tentu terasa kerdilnya diri di hadapanNYA. Allah beri bulan menerangi malam gelap supaya secebis nur nya sungguh menenangkan.
Beginikah bentuk asalnya?
Kamu tetap indah walau separa
Ini salah satu anti depressant saya :)
Sampai di sini dulu rentak jari saya menari, yang baik ambil sebagai pedoman yang buruk jangan segan untuk menegur dengan berhemah. Titipkanlah secebis doa yang baik-baik untuk semua teman kalian begitu juga saya.Cuba baca header atas tu....:) Permulaan yang pahit, insyaALLAH akan berakhir dengan manis tetapi masam juga boleh menjadi penawar yang pahit dan mengurangkan yang manis.
Nota : Arina, K.Noi, K.Izz ----> sudah gatal-gatal nak join wordpress ni :p. Adoiyai
Jantung hatiku : Jadilah pendengar yang baik samada kecil mahupun besar isunya, jangan prejudis melulu hingga binasa diri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

♥ Izzah Marzuki said...

hihi.. jom wana.. saje je nak memeriahkan wordpress tu.. bleh komen blog arina n noi n anip kat sane.. heeee :)