Container Icon

Suka Pelangi Saya?

5 + 7 = 12 = 5 Julai 2012

Assalamu'alaikum wbt...

Salam Nisfu Sya'ban 1433H. Catatan amalan yang baru telah bertukar Maghrib semalam, moga diari lama penuh kebaikan inshaALLAH. Yang baru kena perbanyakan lagi amalan-amalan yang mulia, moga ALLAH redha. Jom persiapkan diri untuk menghadapi Pesta Ibadah di bulan Ramadhan!. Tak lupa juga saya ingin mengucapkan Selamat Ulangtahun ke 67 buat abah yang tercinta pada 1 Julai 2012 yang lalu. Antara pesanan berulangnya 'jaga solat, ALLAH akan menjagamu. Abah doakan kebahagiaan dunia akhirat kamu, dan air mata hampir menitis'. Siti sayang Abah fillah!

Apa khabar iman dan hati ? Mudah-mudahan suci, bersih dan subur dengan kasih sayang ALLAH. Hm, aura 'mim alif lam sin' mengemas kini belog harus dicantas jauh-jauh walaupun tak tau nak menulis dan berkongsi apa-apa. Oh ya, inshaALLAH saya bakal pulang ke Malaysia untuk kebaikan (balik terus - tunang - kahwin - kerja - belajar lagi). Bila? Rahsia :p. Takdalah, nanti dah sampai Malaysia saya update ok? hihi.

Dalam tempoh yang makin singkat ni, banyak sangat yang saya fikir (memang saya suka sangat berfikir jauh), tapi dalam peta minda dan awan-awan kepala saya yang penuh persoalan ni adakala tak semua persoalan perlu terus temui jawapan sebab durasi masa untuk mencari penyelesaian itu sendiri adalah jawapan... Time will tell, right? Takut, gembira, hiba, semua perasaan bercampur baur, sentiasa bermohon agar ini yang terbaik untuk diri saya. Bohonglah kalau tak penat berfikir, justeru lebih baik rehatkan minda dari terus berfikir dan 'tunggu' jawapan muncul. Pupuk keyakinan itu payah, mujahadahnya sangat payah tambah pula tiada kesungguhan dan pengukuhan yang kuat. Berpaksikan praktikal untuk menguatkan diri itulah mampu mencambahkan keyakinan. Jangan pernah risau, ALLAH sentiasa ada! DIA selalu bantu, sebulatkan hati tawakkal kepada DIA. Itu jaminan yang pasti.

Ujian kesusahan, kesedihan, kesepian daripada DIA kecil saja sebenarnya tetapi nikmat rezeki, kebahagiaan dan kegembiraan itulah ujian yang besar. Mentarbiyah diri untuk istiqomah tunduk bersyukur atau alpa leka dengan gelak tawa tanpa sedikit rasa kehambaan. Nau'zubillah, minta jauh dari kekufuran itu. Bila audit diri sendiri, saya sendiri takut neraca timbangan itu lebih ke mana. Saya takut sangat kalau ALLAH jauh dengan saya, I keep thinking about this since a few months ago. Takut yang kadang kala membuatkan saya menangis tersengguk-sengguk sendirian di bilik. T___T. Proses menjadi lebih baik setiap saat tu susah, shaytaan akan sentiasa goda.

Tak perlu menarik perhatian orang lain untuk menunjukkan kehebatan sebab ALLAH itu lebih Maha Hebat. Biar orang yang nampak dengan kelebihan dan keistimewaan kita bukan kita menunjuk-nunjuk apa yang kita ada. Saya sangat 'hepatic atrophy' tentang sesuatu, terlalu dan tersangat jelas tapi hadapi dengan sematang usia. Jelak macam mana pun jangan bersikap kebudak-budakan, potensi untuk tenang lebih cerah. Hm, takpalah cukup sampai di sini untuk bebelan kali ini.

Kota kata perubatan : Hepatic (hati) | Atrophy (mengecut / mengecil). Dalam konteks ayat saya di atas, bahasa mudahnya saya nak tulis 'berkecil hati' (mengada guna perkataan yang buat orang yang tak belajar perubatan tak paham).

=)
Oklah, satu lagu untuk pembaca setia :)
Aku mengerti tiada yang lebih upaya dari Nya,
 Aku ketahui kepadaNya kita berserah berdoa....

#Bukan mudah melafazkan kata cinta kepada seseorang bahkan lebih payah untuk menerima seseorang untuk dijadikan teman hidup. Hargai sebelum perasaan itu hilang!

JH : 66hari lagi

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Dr. F said...

Salam adikku,

Doakku agar sentiasa kuat menghadapi liku-liku hidupmu.
Ada apa-apa yang sedang mengganggu fikiranmu? Sentiasa menanti khabar bahagia darimu. Be strong girl, I know you always can go through it. Allah musta'an.
Moga kebahagiaan sentiasa milikmu dik!