Container Icon

Suka Pelangi Saya?

Cuaca Hati

Assalamua'laikum wbt

Hujan batu di negara orang, hujan panas di negara sendiri dan saya merindui hujan panas di Bumi Malaysia. Cuaca di London bertukar-tukar dalam sekelip mata, mendung ke hujan batu kemudian ke panas dan mendung semula dalam 1 jam dan begitulah seterusnya. MashaAllah, hebat caturan Allah :). Begitu juga dengan cuaca hati saya, mendung dan suram minggu lepas diselang seli dengan hujan lebat turunnya mutiara jernih di pipi. Siapa tahu apa yang di hati, hanya DIA. Setiap kali tibanya mendung di hati, cepat-cepat saya berwudhu' dan capai 'kitab' merah jambu kesayangan itu. Tak semena makin lebat rupanya turun mutiara itu. Sungguh, Allah pegang hati ini untuk saya kekal tawakkal kepadaNYA. Alhamdulillah, saya perlu yakin dengan janji-janji Allah untuk saya. Pelangi saya pasti akan muncul setelah itu kan? Saya yakin! Allah pujuk saya dengan penuh kelembutan ayat-ayatNya.

'Rumah sakit' merupakan penyakit yang unik, sentiasa datang tanpa pergi-pergi bahkan virusnya merebak ke tahap paling maksima sejak kebelakangan ini. Betapa saya rindukan kakak-kakak dan abang saya, suasana bersama dan bergurau senda dengan mereka. Ya Allah, saya benar-benar rindukan mereka. Walaupun sering 'dibuli' secara relanya tapi saya rasa sungguh disayangi. Ya, saya rasa disayangi, disayangi sangat bila berada di samping mereka. Lantas terjun satu perasaan agar dikurniakan insan yang penyayang dan akan menghargai kasih sayang saya nanti. Hm, abaikanlah dulu yang ini.

Pelajaran, Pekerjaan, Perkahwinan
3 P yang perlu seiring dan sehaluan
Mampu vs Mimpi

Allahu Ghayatuna - ALLAH matlamat kami
Ar-Rasul Qudwatuna - Ar-Rasul contoh kami
Al-Quran Dusturuna - Al-Quran panduan kami
Al-Jihad Sabiluna - Al-Jihad jalan kami

Saya tak mahu menjadi angan-angan yang palsu, saya mahu impian yang pasti andai semuanya baik dan takdir Allah untuk saya. Setiap hari, impian-impian sering bermain di fikiran. Apa yang Allah beri sekarang ada keperluan, kegunaan serta manfaatnya, jadi saya tak boleh berasa kecewa apa-apa. Banyak perkara berlegar di kotak awan-awan kepala saya, betapa saya takut kecundang dengan Syaitan Emosi yang sering mengganggu kosentrasi saya. Ya Allah, tuntunlah hati ini. Campakkanlah insan-insan yang mampu menarikku ke jalanMu. Amin.

Akhir-akhir ni, saya sangat terasa perasaan 'menjauhi' dan perasaan itu membenihkan bakteria 'keraguan' atas keputusan. Walau apapun, saya akan terus berdoa agar peroleh pengakhiran yang baik. Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya bukan menerima sebanyak-banyaknya. Tiap penyakit itu 'treatable' tapi tak semua 'curable' kerana yang menyembuhkan hanya DIA Yang Maha Berkuasa, sebagai khalifah di muka bumiNya, kita hendaklah mencuba yakni treat/ rawat penyakit yang menghidapi kita dengan cara yang diredhaiNya.

SNS / 10.05pm /12.4.12
- Omelan hati yang sedang atrophy (mengecut / mengecil). -

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: