Container Icon

Suka Pelangi Saya?

Tira Rindu Awak = Tiramisu :p

Assalamua'laikum wbt...
Entah siapalah Tira, menjadi mangsa 'nama' untuk kek :p. Lurus ke poin utama, rasanya dah lama tak letak resepi. Jadi kali ini nak kongsi resepi Tiramisu yang mudah dan sedap (tapi saya terbuat manis sebab terbancuh nescafe dengan gula *tepuk dahi*). Kek ni kegemaran kakak, kakak sulung saya :).

Bahan-bahannya

2 bungkus biskut tiramisu/sponge fingers/boudoir (kalau takda, guna kek span pun boleh)
250g cream cheese ( saya guna mascarpone cheese)
250g whipping cream
150g gula (boleh kurang atau tambah ikut suka manis)
satu cawan bancuhan air nescafe (tanpa gula)
serbok kok/cokolat utk hiasan

Antara bahan-bahannya :)

Cara-caranya membuatnya

1) Satukan cream cheese+whipping cream+gula dan pukul hingga kembang. Pastikan bahan tidak cair ya.

2) Celupkan biskut ke dalam bancuhan nescafe dan susun dalam bekas sederhana besar.

3) Setelah itu letakkan satu lapisan bancuhan yang telah dipukul tadi ke atas biskut dengan rata. Ulang proses ini sehingga habis bahan.
Lapisan pertama
Lapisan kedua, dan atas tu pandangan dari bawah :)
4) Bila semua bancuhan telah habis dan bahagian atas disapu rata, bolehlah ditutup dan disimpan dalam peti ais. Hias kan dengan taburan koko/cokolat di atasnya ikut suka sebelum nak makan.
Saya guna serbuk koko
Separuh 'rinduku' pergi :p
Selamat mencuba!!! Oh ya lupa, resepi saya ambil dari My Resipi.

Mohon doa agar abah diberikan kesihatan yang baik T__T
Hmph, mak tak berapa sihat. Hampir 2 minggu saya tak dapat hubungi mak. Rupanya mak tak sihat, sewaktu K.Mila menjawab panggilan saya tadi, memang bergenangkanlah mutiara berharga ini. Mohon doa agar mak dan abah saya diberikan kesembuhan dan kesihatan yang baik. Andai mampu bertukar rasa sakit itu, saya rela. Ya Allah, moga kifarah sakit ini menghapuskan dosa-dosa mereka.

# Saya ni sensitif bab mak abah sakit, apa-apa yang berkaitan dengan keluarga mudah sangat menyentuh hati saya. Kuat, saya budak perempuan yang kuat kan? Jadi, saya harus kuat! *aumm*

## Esok inshaAllah, bakal bersiaran langsung secara Skype untuk sesi rakaman program terbaru TV3 iaitu Fiqh Wanita yang bakal menemui penonton Malaysia bermula pada bulan Julai nanti, setiap Jumaat / 1 petang yang menggantikan Al-Hidayah yang berehat seketika siarannya. Mohon doa kelancarannya juga ya. Terima kasih K.Shadiya Abbas kerana menjemput saya untuk sesi rakaman itu.
Like page Fiqh Wanita di FB : https://www.facebook.com/FiqhWanita

JH : Moga Allah bantu...Rabbi yassir wala tua'assir!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

HaiZul RadZi said...

wah! cambest.. buatkan satu!! hehe~~