Container Icon

Suka Pelangi Saya?

introvert + extrovert = ambivert + ergonomics

~ sns cerita tentang ~
Assalamua'laikum wbt....

Tunggu, sebelum laju membaca entry ini mari kita berselawat ke atas Nabi Muhammad sallallaahu 'alayhi wa sallam! Sudah? Kalau belum, saya rayu berselawatlah ke atas junjungan baginda!
صلى الله على محمد , صلى الله عليه وسلم
Sollu 'Allanabi =). Terima kasih, moga kita peroleh syafaat baginda di Sana nanti insyaALLAH.

Hmph, berpusing-pusing tak mata macam ni @-@ tengok tajuk ni? Tah hapa2x jelahkan! Nak hmphh lagi. hmpph-ing!!! Tak tau nak cerita macam mana. Tapi kamu semua paham ke apa maksud setiap perkataan-perkataan tu? Nak buka kamus sendiri atau nak bertanya abang Google dan Kak Yahoo dulu? Hmphh, takyah susah-susahlah. Kamu semua baca entry ni pun dah memang bersusah payah dah kan? Oklah, saya kupas secara ringkas!

1) Introvert : Personaliti yang bersifat pasif, emosional, pendiam dan kurang sosialisasi. Cenderung melakukan dan menyiapkan kerja secara individu tanpa mengharapkan bantuan orang lain. Bersikap serius, pemalu, tidak mempunyai cita-cita yang tinggi dan kurang initiatif. Kurang selesa terhadap perubahan tetapi suka hidup yang teratur / sistematik. Oleh itu, si Introvert sangat mengikut peraturan dan mempunyai disiplin yang tinggi.

2) Ektrovert : Berlawanan dengan yang atas ; personaliti seseorang yang lebih suka kepada dunia luar berbanding dunia dalam yang mempunyai sifat biasanya terdiri daripada golongan yang agresif /aktif di mana mereka suka bersosialisai dan sering melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti sosial. Menyokong kepada perubahan dan bersifat optimis namun tak boleh diharapkan kerana mereka tidak suka terikat kepada sesuatu keadaan atau peraturan.

3) Ambivert : Gabungan 1 dan 2. Aktif tetapi sensitif, suka berkawan tetapi memilih bekerja berseorangan, bertutur lancar tetapi berfikir sebelum bercakap / memberi pendapat.

Hakikatnya, tiada individu yang mempunyai hanya satu saja sifat antara 1 atau 2, sebaliknya semua bersifat ambivert iaitu memiliki kedua-dua ciri tersebut kerana menunjukjan tingkah laku berdasarkan keadaan / situasi pada masa tertentu. Yang membezakan adalah seseorang dipengaruhi secara dominan dari salah satu sifat tersebut. Baik, paham tak setakat ni? Tolonglah buat-buat paham yer! Nanti makin @-@ bila baca seterusnya!.
Personaliti atau dalam bahasa Greek bermakna pesona = topeng muka banyak definisinya. Ringkasnya, yang kita paham ia sebahagian dari gaya hidup atau tingkah laku individu. Oklah, tak perlu huraikan berjela-jela. Saya pun bukan mahir cuma subjek Psikologi / Behavioral Science di tahun satu dulu terngiang-ngiang di awan minda!.

Ergonomik pula adalah sejenis sayur-sayuran herba yang ...Hmphh, ok! apa yang ok? Saya tak berapa ok. Hmphh, tak lawaklah. Ergonomik adalah [baca sini] tak paham ye sebab Bahasa Indonesia kan? Oklah, lebih jelas [di sini]. Rumusannya, (saya anggap kamu semua dah klik untuk baca dan pahamkan dulu maksudnya.) Ia adalah sesuatu persekitaran tempat kerja sesuai dengan pekerja. Apa yang saya pernah belajar dulu, bukan pekerja yang sesuai (fix) dengan persekitaran. Fix Man to the work / Work to the Man ? Tak sama tau. Persekitaran mengkumi peralatan, rakan kerja, kecenderungan mendapat kemalangan / kesakitan, cara meningkatkan kualiti dan mengurangkan hazard dan optimakan penggunaan masa dan sebagainya. Pening @-@ yer?

Apa yang nak saya kaitkan di sini permasalahan saya jer. Hmphh (kali ke beberapalah), saya gembira berada di sini cuma kadang kala sifat Introvert yang melampau (pasif, pendiam, kurang bertanya) membuatkan persekitaran saya jadi kurang indah dan cantik. Saya terasa persekitaran (dalam hal ini, orang-orang yang ada di sekeliling) kurang suka pada saya. Saya jadi agak kekok dan kurang selesa. Kurang interaksi lebih jelas kut. Saya cuma untuk menyesuaikan diri dengan semuanya tapi sifat yang saya ada nilah buat saya tersekat dan terbit perasaan yang saya sendiri tak pasti. Bagi yang rapat dengan saya, kamu mesti tau kan saya seorang yang peramah jugak. Cuma saya ni susah nak initiate / memulakan sesuatu perbualan. Susah sebab saya kurang mahir. Lack of speech skill lebih mudah dirangkumkan. Bila kurang interaksi, maka banyak bendalah saya belajar dari senyap saja. 'SILENT LEARNING', pandang/lihat untuk tahu itu ini, dengar untuk memahami dan lakukan sendiri. Pendek kata, saya cuma untuk lebih ramah mesralah cuma hampir 2 bulan di sini, belum berjaya saya laksanakan! Booo-lah saya, itu hakikatnya!. Kamu semua, apa yang perlu saya buat? Jadi lebih ramah? Tak reti =_=". Saya lebih cenderung diberitahu untuk melakukan sesuatu pekerjaan dan kadang kala suka bertanya-tanya untuk kepastian kedua, ketiga dan seterusnya.Saya kena yakin untuk buat kerja walaupun perkara tu mungkin mudah. Double or triple confirm is a must in my life. Minimise mistake(s) as I can!

Tajuk : Saya Ambivert tapi cenderung pada Introvert pada awalnya dan persekitaran yang 'ganjil' bagi saya tetapi saya extrovert sebenarnya lebih lagi dengan yang terrapat dengan saya! How to fix my 'ergonomics'? Berkaitan ke ergonomik tu dengan saya? Pedulilah!
Mungkin ambil masa-lah si ayah akan kurangkan melutut.
Jadi, saya perlukan masa jugalah untuk semua ini kan?

Hmphh, harini tak ke 'pit stop' Gallion Reach Health Centre! Jadi pening-pening bertambah pening saya terasa nak masak rendang! Tak pernah hayat saya masak rendang sebab hasil tangan rendang Mak saya dah terlampau sedap! Selalu tolong menyibuk je kat dapur untuk ambil bau terutama malam raya,suka teman Mak masak kat dapur. Ye, anak Mak dan anak Abah! Apa-apa ajelah. Hasilnya....
Tara, rendang terlebih siket pedasnya! Tapi alhamdulillah jadilah kut :P.
Kerisik tu saya guna kelapa kering tapi masak dengan santan nak dapatkan lemaknya, baru buat kerisik tau.
Tak susah tapi nak bagitau bukan guna kelapa parut segar dari kedai.
Ni pula sebab teringin pula nak makan KFC
Kat Malaysia mana suka KFC,
memandangkan KFC sini takda rasa tekak Melayu saya,
jadi buat sendirilah.
MabelesFuhyolicious, tersedap pulak dari KFC :P.
Sebab saya sendiri tak suka rasa KFC Malaysia, Kemboja bahkan London :P.

Walau apapun, ni sekadar luahan yang terdiari dalam hati sayalah. Saya nak berubah! Berubah untuk majukan diri. Taknak sedih-sedihlah, walaupun saya memang agak sedih untuk beberapa perkara tapi ada juga yang gumbira! InsyaALLAH Mak,Abah,abang akan datang sini dari Malaysia. K.La pula dari Saudi :D. Mari senyum sama-sama saya! Terima Kasih Ya Illahi.
__________________________________________________________

Salam Maulidur Rasul 1432H. Banyakkan selawat kepada Baginda, mohonlah syafaat darinya dan amalkanlah sunnahnya berterusan bukan hanya sehari sahaja! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Nota : Langit sudah semakin membiru, petanda salji mungkin dah merajuk takmau turun lagi. Suria pula sudah berani membahangkan diri. Alhamdulillah, semakin kuranglah lapisan baju saya :D.

p/s : Yang tulisan kecil tu, kurang ada pada saya ok!.

Jantung Hatiku : Belum boleh melupakan! ALLAH, bantulah hambaMU ini T__T.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: