Container Icon

Suka Pelangi Saya?

doa sebuah senyuman

~ sns cerita tentang ~
Assalamua'laikum wbt...

Location : far away from the polluted Metropolitan KL. Dont ask where but some place where i feels so calm and peaceful indeed.

Temp : pretty cool [tremor..grrrr].. heart is freezing temporary




Doa ketika ditimpa sesuatu yang tidak disukai
" Allah sudah mentakdirkan (menentukan) sesuatu yang dikehendakiNYA."

" Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai oleh Allah dari mukmin yang lemah. Kedua-duanya baik. Bersungguhlah melakukan perkara yang bermanfaat kepadamu. Minta tolonglah kepada Allah dan jangan lemah."

Apabila kamu ditimpa sesuatu kesusahan, jangan berkata : 'Seadandainya aku berbuat begini... dan begini...'tapi berkatalah : 'Allah sudah mentakdirkan (menentukan) sesuatu yang dikehendakinya'. Sesungguhnya perkataan 'Kalau/Seandainya' akan membuka pintu bagi gangguan syaitan.


Doa ketika dukacita dan sedih
Maksud ;
Ya Allah, Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu,jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

Maksud ;
Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan dari kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.

Hikmah berdoa... Dipetik dari : doa harian

1.) Pelindung dan senjata kepada orang mukmin dari godaan dan hasutan syaitan serta dari kejahatan manusia.

2.) Dengan berdoa akan meningkatkan lagi
ketaqwaan dan kekuatan iman seseorang mukmin.

3.) Allah amat mengasihi dan menyukai akan hamba-hambaNya yang selalu berdoa dan meminta sesuatu kepadaNya.

4.) Dengan berdoa akan mententeramkan jiwa, menjadi
penawar dan penenang kepada hati yang bersedih. Firman Allah ; "ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang." [Surah Ar-Ra'du, ayat 28]

5.) Berdoa adalah ubat penyembuh bagi segala jenis penyakit yang ada pada diri manusia sama ada zahiriah mahupun penyakit batiniah.


6.) Doa merupakan penghubung di antara anak dengan kedua ibu bapa yang telah meninggal dunia maka doa dari anak-anaknya yang soleh amatlah dinantikan untuk mendoakan kesejahteraan mereka di dalam kubur. Bersabda Rasulullah ; "Apabila anak Adam meninggal dunia, maka putuslah semua amalannya melainkan 3 perkara iaitu : sedekah jariah, ilmu yang manfaat dan anak yang soleh yang (sentiasa) mendoakannya." [H.R. Bukhari dan Muslim].
~Allahummaghfirli waliwalidayya warhammhuma kama Rabbayani saghira~

7.) Dengan berdoa Allah akan membukakan pintu rahmatNya kepada manusia. Bersabda Rasulullah ;" Doa itu adalah anak kunci kepada pintu rahmat" [H.R. Ad-Dailami]

8.) Doa adalah penghubung dan pengikat tali persaudaraan dan kasih sayang di antara sesama mukmin. Bersabda Rasulullah ; "Doa seseorang mukmin terhadap saudaranya (mukmin) secara diam-diam, pasti diperkenankan oleh Allah." [H.R.Muslim]

--------------------------------------------------------------------------

There's nothing i can do accept A PRAY to HIM seeking for a FORGIVENESS, a HOPE, a GOOD SPIRIT, a STRONG HEART , a HAPPINESS and a BIG SMILE.

Rahmat Allah tak terjangkau luasnya...
KasihNya belum pernah kering
Tak mungkin berkurang
Walau dosa semakin menggunung..
Biarkan hati sentiasa berombak resah dengan dugaan
Jangan kedekut memohon dariNya Yang Maha Pemurah...

Nota : Akan kembali ke 'dunia sibuk' pada 25.2.2010. Kepada yang mencari, insyaAllah saya ada cuma seminggu ni saya inginkan sepenuh rehat yang maksima sebelum ke aktiviti yang sangat penuh.Ajarkan saya bagaimana untuk terus mengukir senyuman....

Jantung hatiku : Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim...Jika kebahagiaan qalbi itu sukar dimiliki atas khilafku sendiri, Kau redhakan aku dan tenangkan hatiku menerima agar aku tak jauh dari landasanMu.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

I love this entry!
I love you!

Bestnya dapat ke suatu tempat yang tenang kan.......... =)
Hati pun macam tenang je even banyak masalah..

SNS said...

i love you too..
Thanks for reading sis =)
Iya...sungguh tenang dari segala hiruk pikuk masalah =)