Container Icon

Suka Pelangi Saya?

sendu itu saya matikan

~ sns cerita tentang ~
Assalamua'laikum wbt...

Usai solat Asar tadi, tidak sempat saya mengaji seperti kebiasaan.Ada urusan yang perlu diselesaikan, Ya Allah aku utamakan urusan dunia dari menghadap kalamMU.Sebetulnya, sebelum solat Asar saya menerima panggilan telefon dari mak sebab hari ni mak dan abah ke hospital untuk mendapatkan laporan CT-Scan hari tu.Panggilan yang saya cuba tengah hari tadi tidak berjawab jadi mak pula yang menelefon saya petangnya.

*behenti solat Isya'

Sambung kembali, mak sampaikan laporan perubatan abah.Dalam nada yang biasa, mak bagitau abah kena buat kemoterapi di HKL mulai Mac ni sebanyak 18kali setiap 3minggu. Menurut doktor, kesan dari bypass dahulu(2003) yang membuatkan ia bengkak kelihatan/tanda-tanda untuk kanser.Dalam fikiran saya, jika dah disuruh melalui proses kemoterapi, memang dah sah kanser. Kemoterapi adalah penggunaan zat kimia untuk perawatan penyakit.Saya tak pasti samada doktor hanya memberi 40% dari kebenarannya tapi hati saya benar-benar dirobek kepedihan dan kesedihan.Andai sakit itu bisa ditukar ganti miliknya, saya rela ditempat itu.Saya masih muda dan lebih layak itu rasa sakit itu,bukan kepada abah saya.Ya Allah........
Dan saat doktor menjelaskan laporan tersebut, saya tidak berada di samping mak dan abah. Seawal pagi tadi mak dan abah ke hospital, dan laporan hanya diperoleh tengah hari dan sebenarnya doktor dah arahkan mak abah balik kerana mengunggu lama tapi usai solat Zohor,doktor telefon mak dan beritahu laporan dah boleh diambil. (Ni yang saya angin ni, dah tau laporan sepatutnya diambil hari, masih juga LEMBAB). Nasiblah mak dan abah solat di surau hospital.Saya dah malas nak taip tentang 'penyakit' orang-orang hospital tu, muak dan jelak dengan perbuatan mereka.

Selepas tamat perbualan dengan mak, terus saya ym K.Mila dan ajak abang sekali berkonferens. Dan saya terus solat Asar tanpa mengaji petang tadi.Saya sangat tak keruan dan kami 3 beradik berbincang tentang mak dan abah. Kalau boleh, kami mahu minta mak dan abah tinggal di KL sementara, tak perlu mak berulang memandu ke KL-Perak sepanjang proses kemoterapi.Harapnya, mak setuju sebab mak susah siket nak tinggalkan rumah Perak lama-lama (taman bunga+ayam+keadaan rumah yang perlu pantauan sebab banyak kes-kes pecah rumah). Saya terfikir, masih mampukah hati saya tanggung semua ini? " Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kerana sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan orang kafir [TQS Yusuf :87] " Saya perlu kuat, saya tau sesedih mana pon saya pasti mak dan abah paling terasa.Saya perlu kuat untuk berikan secebis kekuatan buat mak dan abah. Saya janji takkan tumpahkan sejernih air dari mata,saya janji akan cuba menahan sendu dari setiap tangisan saya. " Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang beriman [ TQS Ali Imran : 139] "

Nota : Esok ke kolej ambil surat pengesahan tamat belajar,harapnya dah siap.Kemudian, selesaikan urusan passport.

P/S : Jangan bersimpati, kerana bukan itu yang saya mahu. Saya mahu bersendiri, tapi saya perlukan insan-insan yang memahami bukan kata-kata simpati.Tiada air mata untuk dialirkan lagi....


Jantung hatiku : Antara waktu-waktu yang buat hatiku tenang hanya bila aku di hamparan sejadah dan membaca kalamNYA. Ya Allah, bilamana aku tidak menghadapMU berilah secebis hati yang tenang.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

Izzah Marzuki said...

Wana,

kak izz baru sempat baca entry ni..
simpati dgn wana & family, especially ayah wana.. moga wana tabah, moga Allah permudahkan segala urusan.. ujian dari Allah tanda Dia sayangkan kita.. tanpa ujian yg berat kita takkan tahu di mana letaknya tahap kesabaran kita..kak izz tau wana mampu hadapi & wana kuat.. jgn sedih sgt ye. *hugs*

arina said...

Kak Wana. huhu. sy pn br smpt bc. smoge di permudah kan sgl urusan Abah akak. smoge sng sume nye ye. amin.

Liyana Sulaiman said...

Dik..

You're strong gurl.. I know, u can face it.. Be strong.. ALLAH is always by your side..