Container Icon

Suka Pelangi Saya?

saiyidul ayyam

~ sns cerita tentang ~
Assalamua'aikum

Bismillahirahmannirrohim.Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Alhamdulillah,hari yang indah, penghulu segala hari ditambah dengan cuaca yang sungguh tenang. Panas yang tak terasa terlalu bahang, dan terjadi gerhana matahari juga petang tadi.Malangnya, saya berada di salah sebuah pusat rawatan Islam dan tidak berkesempatan nak menyaksikan kehebatan DIA Yang Maha Kuasa.What can i say..em, tak rezeki ada urusan yang lebih penting tapi memang ralat tak tak dapat lihat.
Saya dalam keadaan yang makin tertekan, lepas 1-1 perkara yang kurang mengembirakan berlaku. Ahad lepas, mata kanan saya terhempap besi buaian. Sakitnya, Allah sajalah tau. Masa tu, saya nak amik telekung yang disangkut di almari. Tak semena semasa mencapai telukung, gedebuk jatuh benda alah tu ke saya dan mengena tepat kelopak mata kanan saya. Diam seketika, dan terus saya merangkup muka ke atas katil dan kemudian mak masuk ke bilik bertanyakan tentang bunyi benda jatuh. Saya terus pandang mak bagitau besi jatuh, kena mata dan mak kata mata saya berdarah.Dalam hati sebenarnya ingat kena tepat ke dalam mata, alhamdulillah, hanya kelopak mata yang kena dan terkoyak lalu bergesel ke mata dan pipi.
Nak nangis pon tak boleh sebab air mata memang mengalir je pada mata kanan tu, merah mata putih di bahagian atas. Hampir 30mins tahan,baru saya solat.Walaupun sering ke hospital, saya juga sangat penakut jarum.huhu. Dan, untuk menghentikan pengaliran darah, saya ambil ais dan tuam ke mata kanan tu.Alhamdulillah, bengkak dan darah tu berhentilah.hihi (dan tak kena jahit pon :P , horray!!)
Kerana keadaan mata ni jugalah, saya batalkan urusan pasport saya hingga kini masih tinggal sedikit bekas-bekas luka.

saya sangat takut kena jahit sebab lukanya dalam dan agak banyak darah keluar

Yang ni pula kisah shoutbox, tak perlu bercerita panjang baca dari shoutbox saya sudah cukup.
Apa yang saya nak tekankan saya sangat malu yang melampau! Kalau hanya di blog saya takpalah,saya boleh terima tapi JANGAN MEMALUKAN SAYA di tempat lain. Apa salah saya? Saya ada perasaan.Ya Allah, saya tak tahu mengapa perjalanan 2010 saya bermula dengan sangat teruk.Belum selesai setiap satu pon, bertambah lagi 1. Saya tau saya perlu bersabar dan banyak sangat ucapan-ucapan sabar yang saya terima tapi...Lupakan sajalah.

Saya perlukan ketenangan, bukan hamparan yang penuh debu-debu yang menyakitkan saya.
Surah Al-Insyirah 94:5-6 --> Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
Ayuh, membaca al-mathurat bagi melegakan rasa hati yang dilanda gundah.Pelbagai kelebihan yang kita dapat antaranya
1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.
Nabi SAW merupakan insan yang paling tahu mengenai Tuhannya. Ia telah mengajarkan kepada kita ungkapan-ungkapan yang cukup indah dan mendalam dalam bentuk zikir, doa, syukur, tasbih dan tahmid dalam setiap keadaan, dalam urusan yang kecil, besar, mulia dan hina. Rasulullah (s.a.w.) sentiasa mengingati Allah dalam setiap keadaan. Justeru ayuh wahai saudara Muslimin supaya mencontohi sunnah nabi, mengamal dan menghafal zikir-zikir yang diajar oleh nabi (s.a.w.) sebagai cara untuk menghampirkan diri kepada Allah.


Nota : Bukan saya nak ambil peduli tentang shoutbox saya, tapi terkilan bila di satu blog dia memalukan saya! Sungguh, saya sangat-sangat ambil peduli bilamana pemilik blog itu agak dikenali.hurm..
p/s : SAYA BERKESEORANGAN MALAM NI.KAKAK OUTSTATION. Takut.Takut.Takut.Urusan universiti dan passport masih belum selesai.(doh)..
Jantung hatiku : Janganlah bersedih jika apa yang kita pinta tidak dimakbulkan Allah lagi. Sebaliknya rasalah bersyukur kerana Allah memilih kita untuk terus mendengar suara kita sebagai suara hamba yang selalu ingat kepada-Nya.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

khilkhir said...

surah furqan : ayat 63 ....maafkan akk...lena dibuai mimpi..huhu...tidak berjodoh agaknya...wallahualam..[membawa hati ke perantauan]

Jamal Rafaie said...

Salam..

Sabar ye kak dengan apa yg berlaku.. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.. Saya tak merasai dugaan ini, tapi sy dpt rasakan beratnya.. Sabar ye..