Container Icon

Suka Pelangi Saya?

:: zaman kolej ::

cAtAtAnku ~ sns ~
Assalamualaikum wbt...

11.09.06 : Hari pertama berada di Kolej Mahsa [Medical & Health Sc Academy] dan kini dikenali sebagai MUC [Mahsa University College]. Bermula dari hari orientasi yang sememangnya saya tak kenal langsung muka-muka mereka di sekeliling saya.Ketika itu, semua jurusan dikabungkan sekali dan dibahagi secara rawak.Fisio+Farmasi+Med Lab+Radiografi kecuali nurse tidak bergabung dan masa tu, kolej kami hanya di Pusat Bandar Damansara [PBD] dan hostel saya di Millennium Court [bersebelahan UM dan INTAN]. Selama 1 sem saya ke PBD untuk ke kolej menaiki bas kolej cuma kadang-kadang bila kelas batal secara tiba-tiba, terpaksalah ambil teksi untuk pulang sebab bas hanya akan sampai pukul 5.Bayangkan kalau kelas pagi batal,takkan nak tunggu di kolej sampai petang kan?Walaupun masa tu, kelas memang selalu batal dan tunda.Em, yang tak bestnya kena bangun awal pagi.Lepas subuh dah kena mandi dan turun tunggu bas sebab bas paling awal dalam pukul 7.30am, dan seterusnya jam 8am dan 8.30am. Penumpang pon ramai, so kenalah cepat-cepat beratur untuk dapatkan tempat duduk dan selalunya saya akan naik bas jam 7.30am sebab nak sampai awal dan bersarapan =). Sejak masuk kolej ni berat badan bertambah ><>blurr. Hari pertama kami bermula dengan kelas Anatomi, yang best kelas Dr Sandra sebab hari kedua minggu pertama lagi kami ada ujian, senang je semua tentang anatomi dan dia cuma sediakan slides dan kami perlu jawab 1 soalan dalam masa 3osaat setiap 1 soalan.Bayangkan kami tak tahu apa-apa dan diberi ujian macam tu.Nak jawab pun kadang tak sempat,nasiblah cuma 30soalan je dan yang paling seronok ada ujian setiap kelas Dr Sandra.Semuanya slides, nasiblah kalau tak sempat.Slides hanya diulang 2x je.Ada sekali tu kena jawab 100 soalan.Masa ni memanglah, pening sangat kepala nak jawab dan alhamdulillah kami berjaya laluinya dengan cemerlang dan kami adalah kami yang sekarang. Dari 0 hingga dah jadi Fisio pun =) Sem ni kami ada 7 subjek : Anatomi , Fisiologi , BI, Komputer, Patologi, Fizik, Applied Anatomy, IHC dan demam teruk masa exam!!

Sem 2 : Sem pendek, subjek pon tak banyak tapi bertambah susah sedikit. 4 subjek : Anatomi, Fisiologi, IHC, MS dan demam juga masa
exam. Keputusan agak merosot sem ni.Sedihnya.Dan kali ni, fakulti kami bertukar di bangunan sebelah hostel dan tak perlu tunggu bas dah.Pagi jam 8.55am akan keluar bilik dan ke kelas.Best sangat =)

Sem 3 : Sem panjang semula dan subjek pon panjang jugalah. MS, elektroterapi, IHC, Kardiorespiratori, dan banyak sangat kelas praktikal. Exam paling menakutkan adalah Ospe! Kali ni tak demam dah. Masa Ospe, kena kurung dalam bilik tahanan sampai tiba giliran. Bayangkan nama huruf S, selalunya akan berkurung dalam 4jam baru tiba giliran.Macam nak gila dalm bilik tu.Bilik kebal tau,kadang tertidur-tidur dalam tu sebabnya 3,4 hari sure tak tidur nak fokus menghafal dan berpraktis ospe. Alhamdulillah, naik balik gpa dengan cemerlangnya =). Masa ni, 1st time buat elective posting selama 2 minggu di University Hosp @ PPUM.

Sem 4 : Sem panjang juga dan subjek makin susah dan masuk tahun ke 2. Cepat je kan, dan 2nd elective posting di Kiwanis : Neuro dan Stroke Center selama 2 minggu juga. Keputusan pun, naik lagi..


Sem 5 : Sem pendek juga, dan banyak kelas praktikal.Dan makin sakit otak...


Sem 6 : Sem panjang dan 1st clinical posting di Hosp Ampang untuk Kardiorespiratori dan Musculoskeleton selama 2bulan setengah. Masa ni lah
crush dengan seseorang. lol =)) Keputusan pun makin baik =) Sem

7 : Sem paling tension+sedih+benci=semua yang -ve sokmo.Sebabnya posting di Kemaman, major untuk Neuro dan Peads.Hari-hari kena marah, setiap kali nak jejak kaki di hosp mesti sangat takut.Setiap kali pulang mesti 'hujan' masa mandi dan nak balik Kl je.hehehe.Tapi kat sinilah saya belajar yang terbanyak.Terima kasih semua =). Masa ni jugalah 1st time masuk forensik tengok post mortem =). Masa ni lah puas makan otak-otak, satar dan coconut shake.
Keputusan agak mengecewakan sebab turun la gpa.cgpa kekal je. Sem

8 : Paling enjoy kot sebab masa ni ada sebulan kelas .Tapi bukan belajar, banyak perbincangan. Dan banyak kami menghabiskan masa bersama-sama.
Sem 9 : Praktikal paling xmembebankan di KKB.....keputusan ok cuma teori ambil sekali lagi..lawak betullah,pecah rekod je.

Nota 1: Moga semuanya menjadi fisio yang berjaya!!! *banyak cerita di PHYIO dan STUDY*

Nota 2 : Hanya 47 orang je original students yang akan grad. Dan keseluruhannya 53orang
termasuk senior yang turun ke batch kami.


Nota 3 : Konvo saya pada November ni...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: